maandag, november 12, 2007

De zwarte kat

Na eeuwen lang vervolgd te zijn, kan de zwarte kat ook in de moderne samenleving geen rust vinden.
Als een zwarte kat je pad kruist, belooft dat niet veel goeds. Ieder jaar worden er in Italië 60.000 katten om het leven gebracht. In Lombardije alleen al sterven 7.000 katten een onnatuurlijke dood als gevolg van bijgeloof of als offerdier in satanische rituelen.

De Italiaanse dierenbescherming (Aidaa - Associazione italiana difesa animali ed ambiente) heeft ter bescherming van de zwarte kat een speciale dag voor dit mystieke dier in het leven geroepen: de Zwarte Kat Dag (Giornata del Gatto Nero). Op 17 november wordt de eerste Zwarte Kat Dag gehouden. In verscheidene steden worden aktiviteiten georganiseerd zoals een tentoonstelling, een kattenpicnic in Milaan en een kattenshow in Rome.
De datum 17 november is trouwens niet zomaar gekozen, 17 is hét ongeluksgetal in Italië en november is natuurlijk de maand van Halloween.

Ik heb 14 jaar lang mijn huis gedeeld met een zwarte kat. Hij vloog met me mee toen ik naar Florence verhuisde en het vliegtuig maakte desondanks een zachte landing. Er is mij veel gebeurd in die 14 jaar, goede maar ook veel slechte dingen. Maar het enige waar mijn lieve Robin verantwoordelijk voor was, was de liefde en het plezier die hij me in onze jaren samen heeft gegeven.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hihi, jammer dat 17 november niet op vrijdag valt dit jaar...