donderdag, november 15, 2007

Panettone


De feestdagen komen er weer aan. Het lijkt erop dat men steeds vroeger met de voorbereidingen ervoor begint.
Deze dagen was ik in de supermarkt en zag ze al in grote stapels staan: de panettone!
Dat is een grote kerstcake die voor de feestdagen in geen huis mag ontbreken.
Toen we in 1980 hier kwamen wonen, kwamen veel mensen met deze cake als cadeau op visite.
Ik vond het toen iets nieuws en zelfs leuk, zo een fleurige grote doos met eventueel ook een fles wijn erbij!
Zo leerden we de panettone kennen.
Als je ergens naar toe komt, neem je dus een panettone mee, die wordt dan eerst onder de kerstboom neergezet, meestal staan er al een paar......
Onder de kerstboom is ook de beste plaats, want de verpakking is zo groot, dat je hem niet eens in een keukenkastje krijgt...
Bij iedere gelegenheid krijg je er een stuk van aangeboden. Gelukkig zijn er veel variaties, van eenvoudig tot exclusief.
De gewoonste is met rozijnen gevuld, die komt voor ons Nederlanders goed uit, want vervangt het krentenbrood..
De dure panettone is met “crema” gevuld, wat voor mij bijna hetzelfde is als de “vla” in Nederland, een plakkerige toestand.
Ik moet bekennen, dat ik ze niet meer kan zien, laat staan eten!
Maar we moeten wel, want je krijgt er zo veel...
Eigenlijk heb ik de indruk, dat de Italiaan hetzelfde probleem heeft, want merkte met de jaren, dat die panettones weer gebruikt worden, om ze vriendelijk bij het volgende bezoek aan vrienden doorgegeven worden! Dat merkt toch niemand, en iedereen reageert met fatsoen, met een gezichtsuitdrukking, alsof ze de eerste panettone in hun leven krijgen....
Als de feestdagen voorbij zijn, zit waarschijnlijk iedereen op deze cake te kieskouwen, en ze raken maar niet op!
Dan komen de noodoplossingen wat je er nog mee kan doen.
Een geluk dat ik in Calabria woon, daar hebben mensen ook nog af en toe een paar kippen, en heb met mijn eigen ogen gezien, dat de mooie panettone dozen bij een kippenhok stonden!
Konklusie: een kip heeft een late Kerst!
Zo zijn we als het voorjaar komt, eindelijk van deze panettone af....maar dan komt de volgende schrik!! Pasen komt, en daar wordt dezelfde panettone in de vorm van een “Vredesduif” verkocht...
HELP!!
Geschreven door Paula di Paola

5 opmerkingen:

Carolina Chiacchierona zei

Voor mij is Kerst geen Kerst als ik geen Panettone eet!Maar ja, ik ben dan ook opgegroeid in Lombardije waar de Panettone sinds oudsher echt een traditie is. In mijn familie zijn we er dol op! En als het San Biagio is op 3 februari en je er 2 voor de prijs van 1 krijgt dan is dat feest! Op volgende link kun je het verhaal van San Biagio lezen.http://www.corriere.it/vivimilano/arte_e_cultura/articoli/2006/02

karen m. zei

Ik vind ze best wel lekker, voor een keertje maar inderdaad niet een ganse maand lang. Dus doe ik ze mee naar Belgie waar iedereen ze heerlijk vindt.

Karen

Anoniem zei

Ik vind de Panettone heerlijk. De Pandoro een stuk minder (dat is gewoon een cake in een andere vorm).

Enneh... die kippen waar je het over hebt hebben twee keer mazzel: ze hebben de kerst overleefd èn ze krijgen lekker te eten :)

Anoniem zei

Ik vind zowel de panettone als de pandoro lekker, om te soppen in een grote kop melk bij het ontbijt... Maar het is inderdaad waar, begin jaren 90 begonnen de p. en p.'s pas begin december in de winkels te verschijnen, en at je er 1 of 2 per jaar, nu kan je ze vanaf november tot en met januari, en vervolgens rond de pasen vinden, en zijn ze een stuk minder speciaal geworden. Ik herinner me nog dat ik met 3 zulke dozen in het vliegtuig naar Nederland ging...onhandig! Dat hoeft nu ook niet meer, want bij de nederlandse supermarkt heb ik ze ook gezien. Globalisering, neem ik aan; wel makkelijk, maar het exclusieve verdwijnt.

Sabien & Bonne zei

Gelukkig is er in Milaan eo met Pasen de Colomba te krijgen voor de broodnodige variatie! ;-) (http://it.wikipedia.org/wiki/Colomba_pasquale)