maandag, april 21, 2008

Stroom en stopkontakten...

Een paar dagen geleden wilde mijn man hier in huis een klus opknappen...
Hoewel hij erg geduldig is...werd hij maar weer eens voor de zoveelste keer woedend op de stopkontakten in Italie, waar men steeds weer andere tussenstekkers in moet doen, om je apparatuur te kunnen laten lopen.

Nu hebben we in dit huis al 2 soorten stopkontakten, en nog steeds moet je klungelen en zoeken, of we de passende tussenstekker maar net bij de hand hebben, want jaren geleden bestond een gewoon rond stopkontakt, waar we allemaal eigenlijk aan gewend waren, nog niet in Italie.
Zo hebben we een hele keus aan adapters, want je weet maar nooit!

Maar niet alleen dit is de ergernis van dit soort stopkontakten, maar ook op de onverschillige en onzekere manier, hoe sommige elektricien ze ooit aanbracht. Het is al meerdere keren gebeurd, dat ik zelfs de adapter en inklusief het hele stopkontakt uit de muur trok! Dat is dan ook een onheilspellend iets, als je dan ineens tegen al die stroomdraden aankijkt, die ineens uit de muur komen.

We zijn voortaan heel voorzichtig geworden, en men hoopt eraan gewend te raken....
Zoals het voor ons - toen we hier lang geleden kwamen wonen - een klap in het gezicht leek, maar 3 kW stroom te krijgen!

Ten eerste moesten we bijna 2 maanden op de stroomaansluiting wachten, en uiteindelijk kwam ENEL met de destijds gewone ouderwetse zwarte stroomteller!!
Ik had véél klussen in te halen en begreep toen niet, dat ik een soort planning moest maken, om niet teveel op hetzelfde moment aan te zetten.
Onbenullig had ik op een morgen alles in gebruik wat voor mij normaal leek...wasmachine, droogtrommel, afwasmachine, strijken...alles liep op volle toeren!
....om een of andere tot nu toe onbekende reden, sloegen de stoppen niet door, maar opeens was er een vreselijke stank in huis!
Toen ik met mijn neus als orientatiemiddel de stank volgde...kwam ik bij de stroomteller terecht...die gesmolten aan de muur hing!! Maar hij liep nog krakend en zuchtend...
Gelukkig hebben we wel een nieuwe stroomteller gekregen, maar men kon niet begrijpen hoe we dit in Godsnaam voor elkaar hadden gekregen.

Met de tijd hebben we het wel geleerd, hoe men zuinig en logisch met stroom om moet gaan...en zelfs kregen we tips door..die op kosten van ENEL gingen, maar wij nooit durvden...

Hier hadden enige mensen zelfs de grote truc...met een dun stukje van een tandenstoker, of een negatiefje van een fotorolletje, het zodanig tegen het draaiend wieltje van de stroomteller te zetten, dat de teller niet verder kon lopen!! Tegen de tijd dat de man kwam, die voor ENEL de stroom moest aflezen....draaide het wieltje vrolijk verder!
Zo resulteerden de stroomrekeningen destijds zo laag, omdat het erop leek, dat men inderdaad alleen maar een koelkast, tv en strijkijzer had.
Je moest de moed er maar voor hebben...

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Hier in Nederland wordt het saboteren van de kilowatturenmeter (zo heet dat apparaat officieel) toegepast door wiettelers. Bij het oprollen van wietplantages is er dan ook steevast iemand van het energiebedrijf aanwezig. De boete die men daarvoor krijgt is niet zelden aanzienlijk hoger dan die voor het telen van marihuana.

De "italiaanse" methode lijkt mij wat dubieus, je moet er het apparaat voor openmaken en dat mag niet. Wiettelers gebruiken er wel hele sterke magneten voor of laten de meter terugdraaien door corrupte medewerkers van het energiebedrijf.

In Italië is men in de landelijke gebieden blijkbaar nog niet gewend aan de grote energiebehoefte van moderne huishoudens. 3 kilowatt lijkt mij overigens niet royaal maar wel voldoende als je tenminste geen airconditioning hebt. Anders kun je volgens mij wel een driefasen aansluiting aanvragen.

M.J. van den Broek

Liesbeth zei

Hoe herkenbaar is dit! Altijd moeten goochelen met die tussenstekkers en als ik de oven en de wasmachine tegelijk aanzet, valt de stroom uit.
Vooral 's zomers hebben we het moeilijk. Als er 2 pc's en 2 airco's aanstaan moeten we eerst de airco uitzetten als we de waterkoker willen gebruiken.

Karen zei

Inderdaad heel herkenbaar. Wasmachine, espresso-apparaat en dan de koelkast die aanslaat? Kun je weer naar het kastje lopen om de schakelaar om te zetten.
Zou het ooit wennen?

Anoniem zei

Het went... ook al is het altijd een hele planning! Mijn ouders begrijpen nu nog steeds niet waar ik het over heb als ik zeg dat ik niet kan stofzuigen als de wasmachine aanstaat...

Anoniem zei

Sorry! Was effe vergeten: Saby, Veduggio (Mi)

Anoniem zei

Wel! Wel! Jullie hebben allemaal niet te klagen. Wees blij met je 3 kilowatt! Wij zijn al negen maanden bezig om onze aansluiting van 1700 of zoiets watt (boven 2000 watt slaat de boel uit) naar Tre kilowatt te krijgen. Als je bedenkt, dat we ook nog eens dankzij onze Geomtra wel een vergunning hebben maar ook nog twee rechtzaken en een blokkade op onze bouw van ons huis met slecht een halfdak erop hebben tot na de rechtzaken en dus in acht maanden in onze camper (ja, ja, in de winter met explosies en ploffende gaspitten door ander gasdruk of zo enz.)en onze wasmachine 2700 watt vraagt waardoor wij buiten in de regen moeten staan om de Contatore(meter) een keer of tien draai om zijn te geven, tja, dan zouden wij een moord doen voor een beetje meer stroom. Oja, op het contrqact staat wel gewoon 3 kw. en dar betalen wij ook voor. Maar krijgen ho maar. En vraag ons niet hoe het zit met onze telefoon aansluiting want dan springen de tranen in mijn ogen. Dat geloof je gewoon niet. Zucht, Zucht we houden van Italie en dat is maar goed ook!
Groetjes allemaal, van Fulco, Jacqueline en Marinka uit Mogliano De MARKEN