maandag, mei 05, 2008

Trento Filmfestival: Nederlands hoogtepunt zonder dieptevrees



Het Trento Filmfestival, dat dit jaar zijn 56e editie beleefde, staat in de regio vooral bekend als het “Festival internazionale di film dedicati alla montagna”. Het internationale festival van films met het gebergte als onderwerp. Dat is een van de redenen dat het evenement me niet echt trekt. Niet omdat ik geen respect heb voor het groots opgezette cinematografisch spektakel (dat dit jaar terecht een record aantal bezoekers trok), maar omdat mijn hoogtevrees me al rillingen bezorgt als ik op een dubbelgevouwen krant ga staan. Ik zeg nu hoogtevrees, maar in feite is het natuurlijk dieptevrees. Bij serieuze dieptes, ook al zijn ze geprojecteerd op een filmscherm, staat het water me in de handen en trekt mijn maag samen.
Met enige verwondering zag ik gisteren op het regionale tv-nieuws op RAI3 dat het festival gewonnen was door een film van een Nederlandse regisseur. Een Nederlandse film die een festival van films over de bergen wint? Toch de officiële website (www.trentofestival.it) er maar eens op nageslagen dus, en zo ben ik er achter gekomen dat het filmfestival niet bij het gebergte ophoudt, maar dat “esplorazione” (ontdekking) en “avventura” (avontuur) twee andere thema’s zijn waaraan een film mag beantwoorden om aan het festival mee te mogen doen.Een Nederlandse winnares dus, Jiska Rickels. De 31-jarige Rickels werd vooral gelouwerd door de hoge artisieke kwaliteit die haar film “4 elements” karakteriseerde. Eenvoud, maar vooral gerafineerdheid, in het in beeld brengen hoe de 4 elementen aarde, water, vuur en lucht tot materie worden getransformeerd.

Ik heb de trailer inmiddels bekeken en weet dat ik volgend jaar de kalender van het Trento Filmfestival nauwkeurig zal bestuderen. Een hoogtepunt hoeft niet altijd gepaard te gaan met dieptevrees.

De trailer.

Geen opmerkingen: