donderdag, juni 05, 2008

school

Morgen is het alweer de laatste schooldag. We zijn net in het ritme gekomen en het jaar is alweer om. Nou weet ik ook wel dat Nederlands en Italie de zelfde aantal school en vakantiedagen heeft maar de zomer vakantie is in Holland 6 weken...en hier 3 maanden...drie...
En ik geloof dat dat in 2008 toch wel erg lang is voor de nintendo en wii jeugd.
Het hoeven geen 6 weken te worden maar een 2 à 3 weken kunnen er denk ik wel afgeknabbeld worden en verdeeld over de "lange weekenden" van het schooljaar die niet lang genoeg zijn om er echt wat leuks in te doen.
Ach ik heb het nooit zo erg op gehad met de Italiaanse scholen.. en dat komt misschien een beetje omdat mijn 6 talen die ik(gediplomeerd en wel) vloeiend spreek en schrijf hier in Italie niet echt in een gelijkwaardig diploma gesteld kon worden...
En ik woonde toen nog in in bij mijn schoonouders(....ach mijn schoonouders..)Zij hielden, en houden nog, vol dat als het geen Liceo Classico diploma is het dus geen waardevolle diploma's kunnen zijn....Hemels, hebben jullie wel eens het Liceo Engels van mijn man gehoord????Het macoroni engels van een Italiaan???? Maargoed dat terzijde want ik blijk ook goed in verkopen te zijn en dat redt ik best in de taal die ik het slechts spreek van alle 6...Italiaans.

We zitten nu op de puntjes van onze stoel af te wachten of Claudia, mijn dochter, van 4 naar 5 ginnasio gaat. Waarschijnlijk met een debito.
Dat is weer zo iets wat in een verschrikkelijk mooi land als Italie niet kan werken.
Zodra je in Italie een wet maakt met bijzijde "gaten in het net" dan gaan we bij voorbaat door de gaten. En ik zeg hier "we" ik woon hier al 20 jaar.
Ik kan mij herrineren dat het in mijn jeugd zoiets vergelijkbaars is als "voorwaardelijk" over. Ik kan mij niemand voor de geest halen uit mijn vriendenkring die voorwaardelijk heeft gehad.(..ik heb het nog steeds over school, wat velen na schooltijd hebben gedaan is mij merendeels ontgaan)Het was "Ben jij over?". En hier is het "Quanti debiti hai?"
Dat is toch geen goede basis opbouwen.?
Maar ja, toen ik in maart een keer mijn schoonouders(..ach mijn schoonouders) aan de telefoon had heb ik het gevaarlijke onderwerp aangesneden "blijven zitten".
Nou moet je weten dat mijn schoonouders en ik een hele goede band hebben..Omdat ik ze heel goed ken..
Maar hier heb ik de relatie even mee op de tocht gezet...en bij beter nadenken heb ik ook begrepen dat dat hier gewoon weg niet kan...we zijn toch niet DOM?

Of de zaterdag naar school...
Ik vind het best wel pittig op de lager school 6 dagen in de week naar school.
We hebben er een paar jaar terug uren lange vergaderingen over gehad.
Schaffen we het af of niet?
De "nee stemmers" hadden als reden aanvoering:
1. Ik werk op zaterdag.
2.Die 4 uur van zaterdag morgen worden dan een rientro op een middag...da's te zwaar voor mijn kind.
3. Ik betaal voor 5 middagen "overblijf"(wat even tussen haakjes écht goed geregeld is in Varese) dan wil ik voor die middagen mijn geld terug...
Mijn persoonlijke antwoorden; 1 en 2 lopen een beetje inelkaar over. Vooropstaande is wel dat mijn kind naar school gaat om te leren , niet omdat ik werk. Maar als een volwassene 5 dagen per week werkt omdat de wet 6 dagen te veel vind, waarom een klein kind dan wel 6 dagen per week voor dag en dauw uit zijn warme nestje?
Gelukkig heeft ook daar met de tijd het gezonde verstand gewonnen.

Maargoed ik kan er zo nog wel en paar opnoemen, maar wil jullie niet vervelen.
Het blijft een leuk land en het zijn vooral de Italianen die mijn leven hier kleur geven.
En daar volgende keer meer over.

Miri

1 opmerking:

Liesbeth zei

Ieder schoolsysteem heeft zo zijn voor- en nadelen. Ik heb begrepen dat het in Nederland nou ook niet alleen fantastisch werkt. Met de Italiaanse scholen heb ik geen ervaring.